Анімація — це процес створення ілюзії руху шляхом послідовного відображення зображень або кадрів. Від самого початку створення анімації, вона стала потужним інструментом для передачі ідей, емоцій та розповіді історій. Сучасна анімація використовується у кіноіндустрії, комп’ютерних іграх, рекламі, навчанні, наукових дослідженнях та інших сферах. З появою комп’ютерних програм анімація стала доступною практично кожному, хто має інтерес до цього виду мистецтва.
Одним із простих, але ефективних інструментів для створення двовимірної анімації є TupiTube — безкоштовний редактор, що дозволяє створювати анімації різної складності. У цій лекції ми детально розглянемо основні принципи анімації, специфіку роботи у TupiTube та навчимося створювати власні проекти
Основні принципи анімації
1.1 Історія анімації
Анімація має довгу історію, що бере свій початок ще з прадавніх часів. Перші спроби відтворити рух за допомогою зображень були зроблені ще у стародавньому Китаї та Єгипті, коли художники намагалися зобразити послідовність рухів на різних поверхнях. Але справжнє мистецтво анімації народилося у XIX столітті з винайденням пристроїв, таких як зоотроп та праксиноскоп.
З розвитком кінематографії анімація також розвивалася. Однією з перших студій, що запровадила анімацію у кіно, була студія Уолта Діснея, яка створила відомі класичні анімаційні фільми.
1.2 Основні види анімації
Існує декілька видів анімації:
- Традиційна анімація — використання кадрів, які малюються вручну.
- Комп’ютерна анімація — створення анімації за допомогою програмного забезпечення.
- Стоп-моушн анімація — процес зйомки фізичних об’єктів, які злегка змінюються між кадрами.
1.3 Основні принципи анімації
Існує 12 основних принципів анімації, визначених аніматорами студії Disney. Ці принципи допомагають створювати більш природні, реалістичні та динамічні рухи:
- Стиск і розтягування (Squash and Stretch) — використовується для підсилення руху і надання об’єкту гнучкості.
- Антиципація (Anticipation) — підготовка до основної дії, яка допомагає створити очікування.
- Послідовність кадрів (Staging) — вказує на важливість композиції кадру.
- Прямий рух та інтерполювання (Straight Ahead and Pose to Pose) — два підходи до створення анімації.
- Прискорення і сповільнення (Slow In and Slow Out) — регулювання швидкості початку та завершення руху.
- Арки (Arcs) — природні криві руху для створення реалістичних дій.
- Другорядна дія (Secondary Action) — додаткові рухи, що підкреслюють основну дію.
- Час і рух (Timing) — кількість кадрів, які створюють ритм і темп анімації.
- Перебільшення (Exaggeration) — використання перебільшених форм для підсилення емоційного впливу.
- Пропорційність і малюнок (Solid Drawing) — дотримання реалістичних форм і пропорцій.
Апеляція до глядача (Appeal) — використання візуальної привабливості персонажів чи сцен.
Редактор TupiTube
2.1 Вступ до TupiTube
TupiTube — це безкоштовний програмний засіб для створення двовимірної анімації. Він розроблений з метою бути доступним як для новачків, так і для професіоналів, дозволяючи створювати різноманітні проекти анімації, від простих до більш складних.
Основні особливості TupiTube:
- Підтримка векторної графіки.
- Легкий у використанні інтерфейс.
- Можливість створення ключових кадрів для анімації.
- Інструменти для малювання, переміщення, обертання та масштабування об’єктів.
- Підтримка експорту проектів у популярні формати (GIF, MP4 тощо).
2.2 Інтерфейс TupiTube
Інтерфейс програми TupiTube складається з кількох основних частин:
- Робоча область — місце, де відбувається безпосереднє створення анімації.
- Таймлайн — хронологічна шкала, яка показує розташування ключових кадрів та дозволяє управляти ними.
- Панель інструментів — інструменти для малювання, переміщення, обертання та інших операцій з об’єктами.
- Панель шарів — дозволяє керувати шарами, додавати нові та приховувати існуючі.
- Панель кольорів — вибір кольорів для малювання та заповнення об’єктів.
2.3 Основні інструменти TupiTube
- Інструмент малювання (Pencil Tool) — використовується для створення контурів та об’єктів.
- Інструмент еліпсів та прямокутників (Ellipse and Rectangle Tools) — дозволяють швидко створювати геометричні фігури.
- Інструмент заливки (Fill Tool) — заповнює об’єкти вибраним кольором.
- Інструмент переміщення (Move Tool) — дозволяє пересувати об’єкти по робочій області.
- Інструмент обертання (Rotate Tool) — застосовується для обертання об’єктів навколо осі.
2.4 Створення анімації в TupiTube
Процес створення анімації в TupiTube передбачає використання ключових кадрів та інтерполяції. Ключовий кадр — це певний момент часу, коли об’єкт займає конкретне положення або форму. Інтерполяція дозволяє автоматично створювати плавний перехід між ключовими кадрами.
Кроки для створення простої анімації:
- Створіть новий проект і визначте параметри (роздільна здатність, FPS).
- Додайте об’єкт (наприклад, малюйте коло за допомогою інструменту Ellipse Tool).
- Додайте ключовий кадр на таймлайні.
- Перемістіть об’єкт у нову позицію на наступному ключовому кадрі.
- Програйте анімацію, щоб побачити результат.
2.5 Ефекти переміщення та обертання в анімації
Окрім простого переміщення об’єктів, TupiTube дозволяє додавати ефекти обертання та зміни розмірів. Для цього використовується інструмент Rotate Tool та Scale Tool.
- Переміщення об’єктів здійснюється шляхом зміщення їх позиції на робочій області між ключовими кадрами.
- Обертання об’єктів дозволяє створювати ефект обертання навколо центральної осі, задаючи кут повороту на кожному ключовому кадрі.
- Зміна розмірів об’єктів можлива завдяки інструменту масштабування, що дозволяє збільшувати або зменшувати об’єкт.
2.6 Експорт анімації
Після завершення роботи над анімацією, важливо зберегти проект для подальших редагувань і експортувати готовий результат у бажаному форматі. TupiTube підтримує експорт у формати GIF та MP4.
Кроки для експорту анімації:
- Оберіть пункт File → Export.
- Виберіть формат для збереження (GIF або MP4).
- Вкажіть шлях для збереження файлу і натисніть Export.
Практичне застосування TupiTube
3.1 Створення простої анімації з переміщенням
Для першого проєкту створіть анімацію, де об’єкт, наприклад, коло, переміщується зліва направо.
3.2 Створення анімації з обертанням
Додайте обертання об’єкта, щоб він не тільки рухався, але й обертався на своєму шляху.
3.3 Додавання кількох об’єктів в анімацію
Для складніших анімацій додайте більше об’єктів, які будуть взаємодіяти один з одним.
Анімація є потужним інструментом для створення живих образів і динамічних сцен. TupiTube є доступним редактором для початківців, що дозволяє легко створювати двовимірні анімації, вивчаючи основні принципи роботи з кадрами, інструментами малювання та управління анімацією.
Наш канал – YouTube
Канал в телеграм – Telegram